Doktor habilitowany psychologii i doktor filozofii, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ. Kieruje Mathematical Cognition and Learning Lab UJ. Współpracownik Centrum Badań Mózgu UJ. Zajmuje się kognitywistyką, czyli interdyscyplinarnymi badaniami nad umysłem i poznaniem, szczególnie w perspektywie psychologii poznawczej. Zainteresowania badawcze: psychologia poznania matematycznego (poznanie numeryczne i geometryczne), metodologiczne i pojęciowe problemy kognitywistyki, poznanie ucieleśnione, artefakty poznawcze, interakcje umysł-technologia.
Umiejętności matematyczne z grubsza można podzielić na dwa główne rodzaje. – Takie, które wymagają długotrwałego treningu w szkole i takie, które pojawiają się spontanicznie w naszym rozwoju, a co poniektórzy powiedzą odważnie, że są wrodzone. Te drugie miałyby być też charakterystyczne dla zwierząt – mówi w Radiu Naukowym dr hab. Mateusz Hohol, neurokognitywista, badacz poznania matematycznego z Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Te wrodzone umiejętności również można podzielić na dwa zasadnicze systemy. Jeden jest precyzyjny, ale ma swoje ograniczenie: zwykle do czterech elementów (zwierzęta nie operują liczbami w sensie symbolicznym, ale np. psy zrozumieją, że zaszła niesprawiedliwość, jeśli jeden dostanie dwa smaczki, a drugi cztery). Drugi system służy do szacowania, porównywania czego jest więcej lub mniej, ale w sposób nieprecyzyjny.
Tymczasem ludzie potrafią precyzyjnie operować wielkimi liczbami, o wiele większymi niż 4. Potrafimy powiedzieć, jaka liczba będzie po następnej i tak, dosłownie, w nieskończoność. To unikalna umiejętność, która pozwala nam rozwijać naukę i cywilizację. Ale dlaczego tak jest, że potrafią to ludzie, a szympansy już nie?
MATEMATYCE POTRZEBA JĘZYKA
– Zaryzykuję mocną tezę. Moim zdaniem chodzi tu o język – ocenia mój gość. – Najprawdopodobniej dzięki uczeniu się liczebników przełamujemy tę barierę 4 elementów i tworzymy nowe rusztowanie. (…) Bez języka naturalnego nie ma abstrakcyjnych pojęć, a matematyka jest nauką o abstrakcyjnych pojęciach i relacjach – podkreśla.
Niewykluczone, że myślenie matematyczne jest czymś w rodzaju efektu ubocznego powstania języka. – Jeśli ktoś sądzi, że nasz mózg wyewoluował do tego, żebyśmy całkowali i tworzyli abstrakcyjne modele wszechświata cyklicznego, to bardzo romantyczne… dla jednego romantyczne, dla innego naiwne – ocenia neurokognitywista.
CZY MATEMATYKA JEST WIECZNA?
A co z wielkim pytaniem: czy matematyka istniała przed pojawieniem się nas, istot, które potrafią z niej korzystać? – Gdybym znał odpowiedź na to pytanie, to poprosiłbym o Nobla z metafizyki. O to są cały czas dość mocne awantury – przyznaje dr hab. Hohol. – Moim zdaniem pytanie, czy istnieje jakaś odwieczna matematyka, jest dokładnie takim samym pytaniem jak to, czy istnieje życie po śmierci. Jak dla mnie metoda naukowa jest na to kompletnie ślepa – ocenia. – Jak mi ktoś postawi piwo, to mogę w ramach ćwiczeń intelektualnych obalać platonizm, a jak mi postawi drugie, to bez najmniejszego problemu będę dowodził tezy przeciwnej – dodaje, tylko trochę żartując. A jaka jest jego prywatna opinia? – Osobiście jestem daleki od szukania głębokiej metafizycznej tajemnicy w matematyce.
Posłuchajcie odcinka o tym, czy matematyka jest czysta i nieskazitelna, czy mokra i biologiczna. Może plasuje się gdzieś pomiędzy? A wszystko zaczyna się od historii pewnego genialnego konia.
***
Nagranie zostało zrealizowane w studio Copernicus Center Press. Bardzo dziękuję Panu Piotrowi za pomoc, bez Pana by się to nie udało! Jak zawsze przy okazji polecam produkcje Centrum Kopernika: książki, wykłady na YouTube, kursy w Copernicus College.
Więcej o gościu tego odcinka:
https://www.copernicuscollege.pl/wykladowcy/mateusz-hohol
Poprzedni odcinek z udziałem Mateusza:
Jak mrówka trafia do mrowiska, a człowiek do domu? O orientacji w przestrzeni (nr 21)
Doktor habilitowany psychologii i doktor filozofii, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ. Kieruje Mathematical Cognition and Learning Lab UJ. Współpracownik Centrum Badań Mózgu UJ. Zajmuje się kognitywistyką, czyli interdyscyplinarnymi badaniami nad umysłem i poznaniem, szczególnie w perspektywie psychologii poznawczej. Zainteresowania badawcze: psychologia poznania matematycznego (poznanie numeryczne i geometryczne), metodologiczne i pojęciowe problemy kognitywistyki, poznanie ucieleśnione, artefakty poznawcze, interakcje umysł-technologia.