Pracuje w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego. Zainteresowania badawcze: Pomorze i kraje do niego przylegające w czasach nowożytnych (XVI–XVIII w.), dzieje handlu morskiego, żeglugi i funkcjonowania pomorskich portów morskich, dynastia Gryfitów, przeszłość demograficzna Pomorzan, w tym także mieszkających w tym obszarze francuskich Hugenotów.
Szyper był odpowiedzialny za przewożony ładunek: jeśli był źle zabezpieczony i zniszczył się, zamókł lub utonął, odpowiadał przed wynajmującym go kupcem. Trzeba było też uważać na floty kaperskie, półpiratów wynajmowanych przez… władców państw bałtyckich. Zwłaszcza w czasie konfliktu wojennego kaprowie lubili nękać floty innych państw, a zyskami dzielili się ze zleceniodawcą.
Co ciekawe, w Rzeczpospolitej Bałtyk raczej nie rozpalał wyobraźni. Spośród władających Polską królów o potędze morskiej śnił tylko Zygmunt August (ale jego plany zakończyła przedwczesna śmierć) i królowie elekcyjni z dynastii Wazów – wiadomo, Szwedzi. Oni spotkali się z oporem szlachty, która w silnej flocie widziała niebezpieczne wzmocnienie władzy królewskiej. – Szlachta zupełnie nie rozumiała morza – opowiada prof. Gaziński.
W odcinku posłuchacie też o złotej erze żeglarstwa pomorskiego, o tym, kto mógł zostać nazwany Jonaszem, o tym, że statek to kobieta (i bywa zazdrosna), ale też o pasztecikach (okazuje się, że radzieckich) i paprykarzu jako szczecińskich słupach tożsamościowych.
Odcinek powstał podczas XIV. podróży Radia Naukowego do Szczecina.
Pracuje w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego. Zainteresowania badawcze: Pomorze i kraje do niego przylegające w czasach nowożytnych (XVI–XVIII w.), dzieje handlu morskiego, żeglugi i funkcjonowania pomorskich portów morskich, dynastia Gryfitów, przeszłość demograficzna Pomorzan, w tym także mieszkających w tym obszarze francuskich Hugenotów.